Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai. Geluidsmetingen voor omgevingsdiensten, geluidsmetingen voor gemeentes

Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai

Bij een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai wordt onderzocht hoeveel geluid het verkeer op een bepaalde weg produceert en hoe dit geluid zich verspreidt naar het plangebied. Dit type onderzoek is vaak nodig bij ruimtelijke ontwikkelingen, zoals de bouw van nieuwe woningen of de aanleg of wijziging van wegen. Het doel is om te bepalen of de geluidsbelasting binnen wettelijke normen valt en of er maatregelen nodig zijn om geluidsoverlast te beperken.

Hoewel er vaak sprake is van 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai' komt het vaker voor dat bijvoorbeeld railverkeer ook wordt opgenomen in het rapport. 

Werkwijze

Bij het opstellen van een akoestisch rapport wegverkeerslawaai wordt er gebruik gemaakt van een rekenmodel. Door middel van kadaster, satellietbeeld, kengetallen en verder (bij de gemeente) op te vragen of online beschikbare verkeersgetallen wordt de omgeving en situatie gesimuleerd. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met type weg, snelheid, vrachtverkeer, omgeving en de verdeling over dag-, avond en nachtperiode.

In het wegverkeerslawaai-rekenmodel worden nu verschillende simulaties gemaakt. Dit zijn simulaties van het verkeer en het geluid wat hierbij geproduceerd wordt. Vervolgens kunnen deze resultaten nog bij elkaar opgeteld worden, de optelling van geluid noemen we cumulatie. Dit kan zijn van verschillende wegen maar ook met railverkeer of sommigen gevallen luchtvaart hierin meegenomen.

Met de berekende geluidsbelasting op de gevels kan worden bekeken of er sprake is van een 'goed woon- en leefklimaat' en of er aan de wettelijke normen wordt voldaan. Mocht er sprake zijn van een te hoge belasting op een bepaalde gevel of meerdere gevels dan worden er voorzieningen voorgeschreven in het uitgebreide rapport. Als het kritisch blijkt te liggen, kan hier ook een geluidwering gevels onderzoek uit volgen, waarvoor een apart onderzoek zal worden uitgevoerd. Met dit onderzoek zal verder worden ingegaan op de isolatiewaarden van de gevels en zo nodig zal advies worden gegeven over benodigde materialen van bijvoorbeeld beglazing of kozijnen.

akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai, indirecte hinder horeca
Voorbeeld akoestisch onderzoek indirecte hinder

Akoestisch onderzoek indirecte hinder

Ook kan het geval zijn dat er sprake is van een bestemmingsplanwijziging. In dit geval kan het zijn dat het wijzigen van de activiteiten en de bestemming invloed heeft op de omgeving. Door het wijzigen van een bestemming kan het zijn dat het aantal bezoekers wat met de auto komt toeneemt. Hiervoor zal dan een onderzoek moeten worden uitgevoerd om deze invloed te bepalen.

Bij dit onderzoek wordt dan niet alleen gekeken naar het aantal komende- en vertrekkende gasten. Maar er wordt ook gekeken naar bijvoorbeeld het geluid van dichtslaande autoportieren. Dit onderzoek wordt ook wel eens 'akoestisch onderzoek indirecte hinder' genoemd.

Vaak is een akoestisch onderzoek indirecte hinder onderdeel van een akoestisch onderzoek horeca.

Kosten

Een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai verschilt erg in opzet en grootte. Daarom kunnen voor deze projecten niet op voorhand prijzen worden genoemd. Op basis van uw aangeleverde informatie (plattegrondtekening, gevel aanzichten, aantal wegen in de buurt) wordt een inschatting van het aantal uren gemaakt, en kunnen wij een offerte op maat opstellen.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten